USG jest bezpiecznym, nieinwazyjnym i bezbolesnym badaniem, dzięki któremu możemy oglądać wnętrze ciała bez użycia promieniowania (takiego jak np. w rentgenie). Możemy zobaczyć tkanki miękkie jak i naczynia, a dzięki funkcji Doppler obserwujemy przepływ krwi.

W kończynach dolnych możemy badać trzy układu naczyniowe: tętniczy, żylny i limfatyczny.

Układ tętniczy jest odpowiedzialny za dostarczanie krwi z serca, przez duże naczynia aż do stóp. Najczęstszym problemem w tętnicach jest miażdżyca, która powoduje zwężenie lub zamknięcie naczynia. Wtedy krew nie może przepłynąć do stopy lub dopływa jej za mało, by kończyna mogła prawidłowo funkcjonować. Chorego bolą nogi podczas chodzenia, a my mówimy o niedokrwieniu. Nieleczone niedokrwienie prowadzi do amputacji kończyny.

W USG Doppler widzimy, która tętnica jest zwężona lub zamknięta i możemy dzięki temu podjąć decyzję o dalszym leczeniu.

Układ żylny odprowadza krew ze stopy i kończyny dolnej z powrotem do serca. Najczęściej w tym układzie występują żylaki i zakrzepica żył głębokich.

Żylaki to rozszerzone, niewydolne żyły, w których krew zatrzymuje się, zamiast swobodnie przepływać. Żylaki nie tylko wyglądają nieestetycznie, ale także często ulegają zapaleniu, które jest bolesne, powoduje trwałą zmianę koloru skóry i zagraża zakrzepicą i owrzodzeniem. Żylakom towarzyszą bóle i obrzęki nóg oraz nocne skurcze mięśni.
Zakrzepica żył głębokich jest bardzo poważną chorobą, która nieleczona może prowadzić do śmierci z powodu zatoru płucnego. Zwykle pojawia się nagle, po urazie, unieruchomieniu, w przebiegu wyniszczających chorób, np. nowotworów. Kończyna wtedy bardzo boli, jest obrzęknięta, gorąca, może być sinoczerwona.

W USG Doppler widzimy zarówno żylaki, jak i zakrzepicę. Możemy prześledzić, które żyły są niewydolne i wymagają usunięcia operacyjnego lub zamknięcia przezskórnego. Przy podejrzeniu zakrzepicy wykonujemy test uciskowy i kontrolujemy przepływ przez żyły. Dzięki temu badaniu jesteśmy w stanie zastosować odpowiednie leczenie, zapobiec zatorowi płucnemu i zespołowi pozakrzepowemu.

Układ limfatyczny składa się z mikroskopijnych naczyń, które uchodzą do węzłów chłonnych. Mimo niewielkich rozmiarów pełni bardzo ważne funkcje: obronną i oczyszczającą. Ze względu wielkość naczyń chłonnych, trudno jest je zbadać. W USG widzimy efekty ich uszkodzenia i nieprawidłowego funkcjonowania – obrzęk chłonny. Wiele osób cierpiących z powodu obrzęku chłonnego, sądzi, że ich problemem są żylaki czy otyłość, dopóki nie wykonają badania USG, które pozwala na ustalenie przyczyny ich dolegliwości.

Jak przygotować się do badania USG kończyn dolnych

Załóż luźne ubranie i wygodną bieliznę. Specjalista może prosić Cię o rozebranie się od pasa w dół. Jeżeli posiadasz wyniki poprzednich badań USG kończyn dolnych, zabierz je ze sobą na wizytę.